14 November 2006

“Every sale has five basic obstacles: no need, no money, no hurry, no desire, no trust.” Azi, arta

Nu prea inteleg pictura, imi place, am preferinte, dar mi-e greu de multe ori sa le argumentez. Nu as da mai mult de cateva sute de euro pe un tablou si in general, as dori sa imi fie facut cadou.

Am citit un articol in Saptamana Financiara luni in care se anunta ca "Patrascu rastoarna pentru a doua oara topul vanzarilor" si ca el a vandut "Flori" cu 38.570 de euro prin casa de licitatii Alis. In Romania, cele mai scumpe tablouri vandute ar fi:

Clasament general ROMANIA
1. „Fata culcata in iarba“ (N. Grigorescu) - 59.900 euro (Alis)
2. „Ciobanas“ (N. Grigorescu) - 55.329 euro (Alis)
3. „Nud vazut din spate“ (N. Tonitza) - 51.980 euro (Alis)
4. „Fata cu cobilita“ (N. Grigorescu) - 46.652 euro (Alis)
5. „Cap de tarancuta cu tulpan galben“ (Ioan Andreescu) - 43.093 euro (Alis)
6. „Trandafiri“ (Gh. Petrascu) - 41.400 euro (Alis)
7. „Portret de femeie“ (N. Tonitza) - 39.700 euro (Monavissa)
8. „Fata cu oglinda“ (N. Grigorescu) - 39.666 euro (Alis)
9. „Flori“ (Gh. Petrascu) - 38.570 euro (Alis)
10. „Car cu boi“ (N. Grigorescu) - 38.028 euro (Alis)

Sursa: Saptamana Financiara, Luni,13 noiembrie, pagina 33

Bun, eu cred ca Fecioara in iarba are si supermare awareness de pe sticlele de vin :)

Clasament general LUME:
1. No. 5, 1948 by Jackson Pollock
2. Portrait of Adele Bloch-Bauer I by Gustav Klimt
3. Garçon à la Pipe by Pablo Picasso
4. Dora Maar au Chat by Pablo Picasso
5. Portrait of Adele Bloch-Bauer II by Gustav Klimt
6. Portrait of Dr. Gachet by Vincent van Gogh
7. Au Moulin de la Galette by Pierre-Auguste Renoir
8. Massacre of the Innocents by Peter Paul Rubens
9. Portrait de l'Artiste sans Barbe by Vincent van Gogh
10.Rideau, Cruchon et Compotier by Paul Cézanne

Sursa: http://www.artinthepicture.com. Mai multe detalii si vizualizare tablouri aici

Inteleg diferente de valoare, inteleg universalitate vs. local, inteleg ca Picasso si Petrascu incep doar cu P amandoi dar ...mi se pare diferenta mult prea mare.Pe piata de arta din Romania mai e mult de lucru.

Trecand din liga mare in liga mica si mijlocie...ca in orice domeniu iti trebuie arta ca sa vinzi arta si cel mai important iti trebuie ceva idei. Iata una:
1000 de tablouri albe cu un numar de la 1 la 1000 pe panza...Seth Godin a cumparat numarul 552, buzz-ul a fost enorm, "artistul" a devenit celebru si in general traiasca Ideea.

Se pot scoate bani din arta pentru ca exista idei. Nu te gandi foarte mult :
"The idea doesn't have to be big.It just gas to change the world" (www.gapingvoid.com)
Se pot scoate bani din arta pentru ca de fapt, se pot scoate bani din orice.

p.s. Daca ma intreaba cineva: "Dar ce este, de fapt, arta?", il omor.

p.s.2. Acest post a vrut doar sa reitereze faptul ca trebuie sa ne vindem tara, ideile si arta.

6 comments:

Monica JITARIUC said...

Titlul postului il atribuim lui Zig Zigler care a scris carti dintr-alea de ne e usor rusine sa spunem ca le citim pentru ca -nu-i asa-noi nu suntem superficiali si cititm tratate, nu carti gen "Arta vanzarii":)

TheSilentBob said...

ceva topuri mai aproape de anii nostrii ai?..Sau nu se mai fac, ca nu mai exista arta (apropos...ce-i arta?)....Astept sa se vanda in curand si peretele pesterei din Altamira....sau sa mai apara un Napoleon sau un Hitler sa-si faca muzeu propiu cu japca. Arta a murit o data cu noi...traiasca arta

Monica JITARIUC said...

cele doua ierarhizari sunt bazate pe cifre de noiembrie, deci sunt actuale...dar nu despre asta era vorba...

arta contemporana...nu stiu...nu cred ca se vinde la sume atat de mari, ceea ce nu face totusi ca valoarea ei sa scada.

si hitler nu este artist...sa stii...

TheSilentBob said...

arta contemporana.....hmmmm....pe vremea cand Andy Warhol inventa pop art-ul, Marcel Duchamp expunea ready made-uri sub forma de toalete folosite iar Pollock se juca dea drpping-ul artistul roman il picta pe Dej si Stalin....iar Brancusi era demult plecat. Cum dracu am ramas mai mult decat anosti ca natie de artisti romani. Cum se face ca tot la tarani si care cu boi am ramas. Cum se face ca nu am avut si noi un chip de femeie pe care sa-l adulam...si toata renasterea a vazut frumusetea ei....kit ca era bartbata ca La Gioconda sau avea forme rubensiene. Cum numa noi am ramas blocati in a picta aceeasi anosta Marie....cat mai fara har cu putinta...iar altii desavarseau vaticanul. Cum altii descopereau lumina exterioara ca Vermeer sau interioara ca Rembrandt...iar noi am ramas la stadiul de pictura rasterizata. Cum Caravaggio a descoperit clar-obscur-ul iar noi pictam senin pe sticla in rosu si verde. Cum sa ne laudam cu Setran, Bitan, Piliuta si Balasa. Popor de fanar...adulatori de chipuri care cred ca pseudo vienezul Eminescu e zeu si-l uita pe Byron...si-l apreciaza pe Praslea ca si-a pus tepuse in ochi ca sa nu adoarma. Si culmea....ca daca ai studiat la Scoala de la Barbizon esti automat pictor. Mi-e rusine de ai mei....si ma refer la parinti.

Anonymous said...

Daca vorbim despre liga mare, ne putem gandi ca tablourile din topurile valorice sunt acolo si pentru ca au fost... evaluate la un moment sau altul. Si pentru ca macar o data cuiva i-a trecut prin cap sa le vanda si altcuiva sa le cumpere. Sunt o multime de la care cu totii ne-am luat gandul si care sunt la categoria... priceless. Imi aduc aminte ca m-am intalnit cu un profesor de la arhitectura care m-a intrebat care e tabloul meu preferat si i-am spus sa uite. Omul, amabil, a insistat, ma incuraja ca niciodata nu stii cat poti castiga in viata si bla bla bla poate poti sa-l cumperi. I-am spus La Belle Ferroniere (presupus) Leonardo si discutia
s-a incheiat abrupt.

Monica JITARIUC said...

Da, intr-adevar cineva s-a hotarat la un moment dat sa ceara bani pe ele. Cineva s-a gandit sa faca niste saloane anuale de pictura sis a faca o selectie a ceea ce era expus acolo. Ceea ce era expus era si valorizat si apreciat si apoi valoarea crestea. Sa nu uitam ca la un astfel de salon participau picturi ce ulterior marcau istoria. Doar ca sa dam dimensiunea importantei "Impression. Lever du soleil" avea sa puna piatra de temelie pentru impresionism.

Asadar, au fost evaluate, li s-a dat oportunitatea de a fi vazute.