21 November 2006

Cine are carte, are ce citi




Maine incepe cea de-a 13-a editie a targului de carte Gaudeamus la Romexpo. Stirea e peste tot si a constituit pentru mine un prilej de a vorbi putin, amestescat si sper usor organizat despre lecturi, romani, straini si comunicare.

Anul trecut sau acum ceva vreme niste oameni au incercat sa ne convinga ca e bine sa citim . Au zis:


a/ mai bine citesti tu decat sa iti povestesca altii "De veghe in lanul de porumb"
b/ altele tabloizau spunandu-ne ca o femeie s-a aruncat in disperare sub rotile unui tren si ca detalii se gasesc in Anna Karenina de Lev Tolstoi. Alte exemple aici, aici si aici.
c/ altii ne-au zis ca totusi cartea bate filmul. Exemple aici si aici .

Putine, prea putine campanii si targetate catre adulti in mod exlusiv. Un target interesant cu siguranta,dar nu cel mai interesant.
In afara, ceea ce inseamna in alte tari, se duc campanii socio-educationale avand ca target mamele care sunt sfatuite sa le citeasca seara copiilor sau tatii care pot si ei la fel de bine sa faca acelasi lucru. Altii publica reguli de la A-Z pentru a incuraja cititul si tot asa...

Copii sunt poate cel mai interesant target in epoca in care orice informatie e la indemana si orice comentariu literar se gaseste pe net. Sunt curioasa daca s-ar face un sondaj pe un esantion reprezentativ de copii ce trec intr-a noua cati au citit "Fratii Jderi". Cred ca rezultatele ar fi infricosatoare. Da, probabil ca este important sa ii invatam pe copii sa dea bani la Fisc si sa isi plateasca impozitele, dar oare nu este mult mai important sa ii facem sa isi doreasca sa citeasca inca din scoala? Si aceste dorinte nu cred ca le pot fi insuflate citandu-le proverbul "Cine are carte, are parte"pentru ca tot copilul stie ca Gigi are doar parte.Nu, si nici " Mai puneti dracului mana pe-o carte" nu cred ca e cea mai buna algere.
Pentru acesti tineri de pana in liceu ar trebui sa tina cont de modalitati specifice de implementare a mesajului. As vrea sa se faca ceva altfel, adaptat si croit pe target, campania sa circule viral si sa vad copii care au in status la messenger "Nu sunt la comp.,citesc. Dati buzz daca e important"

Mutandu-ne dinspre public si responsabilitatile care tin de oficialitati (Ministerul Educatiei, cel al Culturii, unele organizatii non-guvernamentale sunt sigura ca deja au in lista de prioritati aceste obiective), observam ca, in prezent, traim vremuri in care oamenii din Romania isi dau incet seama ca si din literatura se pot scoate bani. Si ca sa vinzi mai mult, unul din mijloace e sa apelezi la advertising. Humanitas a pus outdoor cu Coehlo si apoi cu Liiceanu, iar acum la metrou sunt ditamai posterele ce ne anunta publicarea Evangheliei dupa Iuda. Sunt mai multe tipuri de aparitii ale Cartii in media si ocazii cand se vorbeste despre Carte.Si am observat cateva situatii de acest gen pe care haotic le insir doar pentru a fi notate, lista ramanand deschisa:
-cartea ce apare cu Cotidianul si care costa 30 mii si pe care vanzatorii de ziare de la semafoare de la intersectii ti-o dau miercurea numa daca iei si Catavencu. Colectia a ajuns la a 11-a carte si anume Daniel Pennac, "Domnilor Copii" (maine). Eu astept sa se termine campania si sa puna Cotidianul toata colectia la vanzare. Operele complete ale Cotidianului.

-carti scrise de oameni cunoscuti, de personaje-vedete. Ex. Columbeanu a vandut mii de exemplare din cartea sa, tirajul epuizandu-se in 2 saptamani. Tur de promovare agresiv prin tara, PR etc...

-targul Gaudeamus din acest an care incepe maine si e a 13-a editie isi propune sa infiintze Fondul Lectura prin care cumva cumva sa ajungem si noi la Nobel

-cartile pe care le citeste Mutu

-carti care beneficiaza de ecranizari de succes si sunt mai cautate. Ex. "Pacientul Englez"

-carti care fac zgomot in lume si faima se revarsa si la noi. Ex. lansarea de succes a lui Harry Potter sau Codul lui Da Vinci

-cartile de bucate cred ca se vand si ele

-trusturile scot si ele carti, Media Pro a editat acum si "Lacrimi de iubire" cartea. ...etc

Pe net, sunt librarii on line aici sau aici sau aici sau bloguri despre carti, preferatele mele fiind asta cand are Catalin dispozitie sau aici.

Cred ca urmeaza o efervescenta in acest sector si cine va da in carti va culege la un moment dat roade sau bani.

15 comments:

Anonymous said...

Si etichetele? Cine o sa mai citeasca etichetele? Dar etichetele? ETICHETELE!!! O sa ajungem niste culti toti si nimeni n-o sa mai citeasca... suspans! suspans! suspans! suspans! ETICHETELE!!!

Monica JITARIUC said...

etichetele le vom citi...ta...na...na...paaa-nna la moarte...pana la moarte
cred ca nimeni si nimic nu le va putea inlocui...

cu toate acestea, sa stii ca nu poti sa raspunzi la intrebarea aia cu ulima carte citita, ca tu ai citit "Eticheta" de Procter & Gamble, volumul 3, Ariel.

Anonymous said...

Daca citesc destul de multe etichete n-o sa mai fiu nevoit sa raspund la nicio intrebare. Poate, doar la: "Nu crezi ca-i cazul sa ma culc?".

Monica JITARIUC said...

Nicio intr-=un cuvant?
Pe ce eticheta ai vazut tu asta?
Bravo!
Iata ca si etichetele ajuta la scrierea corecta :). Gluma.

Asa, te sfatuiesc sa mai citesti din aceeasi categorie si:
-b24 fun
-manuale de utilizare sau instructiuni de folosire a chestiilor (io citesc tot ce prind de genu asta, e si util si e si citit)
-story, star si ciao!...ma rog..aici e o discutie mai lunga/...poti sa te uiti si la poze...eu le cam citesc si le si cumpar asta-i problema...ca sfat: citeste acest gen de reviste in magazin cat te plimbi cu soul si inainte sa iesi pune-le la loc...nu isi prea merita banii
-panouri de pe strada si afise de pe stalpi

-de fapt, all in all, citim destul de mult :)

Anonymous said...

Pai in cazul asta cred c-o sa ratez editia a 13-a (ghinionista de altfel), si-o sa-mi citesc cu voce tare vreo 10 etichete de bere... oricum aveam impresia ca e mult mai importanta calitatea decat calitatea, motiv pentru care mereu am preferat etichetele lipite pe sticlele de alcool revistelor cretine, cartilor despre razboi, sau mai stiu eu ce.

Si pe langa asta, manuale de utilizare sau instructiuni de folosire n-am citit in viata mea. Intai stric, dupa care intreb. Daca nu se rezolva caut o eticheta lipita de ceva sa ma faca sa uit cat de prost sunt.

Dragos Novac said...

nicio intr-un cuvant?

da cu fraza asta ce-o fi gresit? :D

Copii sunt poate cel mai interesant target

Anonymous said...

hihihi (evil laugh)

Monica JITARIUC said...

n-a gresit ...tocmai..deci se lipesc etichete corecte pe sticlele de bere.

normal ca totusi copiii sunt cel mai interesant target...promit un post viitor apropiat sau departat despre copiii ca influentatori ...cam m-oi pricepe si io. (la masini am observat ca de multe ori aleg culoarea...cand vin parintii cu ei la showroom ei aleg dintre bulele colorate, de obicei una foarte culorata, producand haos in lumea linisita a lui gri aluminiu si gri metalizat)

Anonymous said...

Din pacate pe etichetele sticlelor de bere scrie "A se pastra la loc uscat si rece", lucruri care nu sunt tocmai proprietati ale sangelui.

Monica JITARIUC said...

:))

Monica JITARIUC said...

Am gasit pe eticketa de becks asta:
"Respecta legea germana din 1624 a puritatii berii".

O topica urata :(. De unde concluzia: "topica nu face o bere, si nici eticheta ei."

Anonymous said...

"Respecta legea germana a puritatii berii" ca sa fiu exact (fara repere temporale).

Si berea o fac oamenii din apa, malt si hamei.

Monica JITARIUC said...

Apa, malt, hamei si... multa daruire.

Anonymous said...

"Nu sunt la comp.,citesc. Dati buzz daca e important" va aparea la status cand ii vor anunta si pe cei vizati cineva ca exista si carti care nu trateaza doar tarani ne-imbogatiti si care n-au nici o tangenta cu noua generatie, femei care nu apar in pictoriale serioase, si justitiari fara arte martiale si efecte de sute de milioane de dolari, eu nu stiam ca exista carti pana nu am luat cateva din greseala de la diverta, pentru ca erau copertile mai interesante... infricosator este faptul ca unele carti sunt promovate pentru ca au format fostile generatii, nu faptul ca nu sunt citite de cea de acum...

Monica JITARIUC said...

da...cred ca fragmentele alea din cartile de literatura sau de romana cum le ziceam noi ar trbui sa fie "triggers" care chiar sa incite la citit cartea. Ar trebui alese fragmente cat mai interesante si cat mai relevante pentru ei. Mai mult, exista in liceu cursul de literatura universala unde cred ca foarte putini am avut norocul sa avem profesori vrajitori care sa ne povesteasca despre thomas mann ca si cum ar fi un vrajitor pe un muntevrajit sau desre hesse ca are coliere de margele de sticla. Cultivarea curiozitatii tinerilor si inducerea dorintei (de a citi)sunt niste obiective ce trebuie sa faca oartea din programa scolara.Cel putin.